Vallilan luova konsepti- ja strategiasuunnittelija Riikka Jalava tarkastelee työssään kokonaisvaltaista brändikokemusta ja pohtii, millaisista aineksista klassikot syntyvät.
"Klassikkotuotteet huokuvat tunnetta, laatua ja asennetta. Ne antavat emotionaalisen lisäarvon ja kestävät aikaa. Siksi valitsen mahdollisuuden tullen klassikot", paljastaa Riikka.
Klassikkotuotteille tyypillistä on laadukkuus ja viimeistelty muotoilu. Juuri muotokieli saa aikaan tunnistettavuutta ja ajattomuuden tunnetta.
"Oma väripalettini on laaja ja sisustukseni harkitun runsas. Rakastan pirteitä yksityiskohtia. Juuri tästä syystä riemuitsen kevätmallistoomme tuodusta Howard Smithin suunnittelemasta Makeba-kuosista. Sen runsas ja selkeä muotokieli ei jää huomaamatta", Riikka toteaa.
Klassikoista puhuttaessa ei voi sivuuttaa tunnesidettä brändiin. Tähän vaikuttaa brändimielikuvamme ja yhteytemme tuotteisiin.
"Minulle Vallilan tuotteet merkitsevät muun muassa laatua, tunnetta ja vahvaa tekstiiliosaamista“, Riikka pohtii. “Muotoilijana ja suunnittelijana arvostan graafista nostalgiaa. Tätä ilmentää mainiosti myös tekstiilitaiteilija Marjatta Metsovaaran rakastettu ja ajaton Kiira-kuosi. Mikä klassikko!"
Kun tuotteen hyvät perusominaisuudet ovat kohdillaan, se kestää aikaa ja käyttöä. Tämä on yksi klassikkoreseptin ainesosista. Brändiä tarkasteltaessa kokonaisuudessaan arvot ja etiikka vaikuttavat mielikuvaan ja klassikoiden syntyyn. Vallilalle vastuullisuus onkin yksi tärkeimmistä arvoista.
Vallilan mallistosta löytyy myös hyvin tunnettuja kaupunkikuoseja, jotka miellyttävät Riikkaa. Juuri hyvä tunnettuus on polku klassikoiden syntymiselle. Riina Kuikan Helsinki-kuosi vie katsojan urbaaniin kaupunkiympäristöön, miljööseen, johon pystymme samaistumaan ja jonka tunnistamme tutuista elementeistä. Tässä kollaasimaisessa kuosissa riittääkin tutkittavaa.
"On innostavaa nähdä, mistä muodostuu seuraava klassikkomme!"