Missä onnistuimme viime vuonna vastuullisuuden saralla ja missä on vielä parannettavaa? Saavutimmeko tavoitteemme niin vastuullisen hankinnan kuin henkilöstötyytyväisyyden osalta? Katso alta tavoitteet ja saavutukset pähkinänkuoressa!
Vastuullisuuden periaattemme jakautuvat neljään eri osa-alueeseen, joilla jokaisella on omat mittarinsa ja tavoitteensä.
1. Vastuu asiakkaasta
Vastuu asiakkaasta käsittää tuotteidemme turvallisuus- ja laatukriteerit sekä valmistusprosessin ympäristöystävällisyyden ilman haitallisia kemikaaleja. Mittareina käytämme Öko-Tex prosenttia eli tuotteiden allergiaystävällisyyttä sekä laatupoikkeamien määrää.
Tavoite: Öko-Tex % retail kangastuotteissa >90 %
Tulos: 98 %, olemme tavoitteessa
Tavoite: Laatupoikkeamien määrä <0,10 %
Tulos: 0,23 %. Meillä on vielä kehitettävää laatupoikkeamajärjestelmän vahvistamisessa.
2. Vastuullinen hankinta
Vastuullinen hankinta takaa, että liiketoiminta on kestävällä pohjalla: se kattaa hankintaketjun läpinäkyvyyden, työolot ja ihmisoikeudet.
Tavoite: Better Cotton -puuvillahankintojen %-osuus kokonaistuotannosta 50 %
Tulokset: Better Cotton -puuvillahankinnat %-osuus 85 %, olemme tavoitteessa
Tavoite: Auditoidut riskimaatoimittajat (BSCI tai SEDEX/SMETA) >90 %
Tulokset: 97 %, olemme tavoitteessa
Tavoite: Vallila Code of Conduct hyväksyntä 100 % v. 2020 mennessä
Tulokset: Henkilöstö 100 %, Tavarantoimittajat ja
alihankintaketju 90 %, riskimaat 100 %
3. Vastuu henkilöstöstä
Vastuullinen henkilöstöjohtaminen tarkoittaa tasa-arvon, osaamisen ja hyvinvoinnin edistämistä. Se merkitsee tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua ja avointa vuorovaikutusta johdon ja henkilöstön välillä, osaamisen kehittymisestä huolehtimista sekä hyvää esimiestyötä.
Tavoite: Henkilöston työvirearvosana 3,5
Tulokset: 3.9, olemme tavoitteessa
4. Vastuu ympäristöstä
Ympäristöasiat ovat jo vuosia olleet keskeisiä päätöksenteon kriteereitä ja jatkamme jätteiden hyötykäytön lisäämistä, uusiutuvan energian osuuden kasvattamista ja autojen päästöjen vähentämistä.
Tavoite: Henkilöautojemme Co2-päästöt 2025 mennessä < 108g/km WLTP (< 90g/km NEDC)
Tulokset: 115,49 g/km WLTP, olemme aikataulussa
Tavoite: Vihreän sähkön osuus 80 %
Tulokset: Itsehankittu sähkö 100 % , kaikki 94 %, olemme tavoitteessa
Lue koko raportti täältä